Liderii sunt cei care ofera un imbold. Duc gandirea colegilor de echipa dincolo de granitele creativitatii. Sporesc randamentul celorlalti, ii fac mai buni decat au fost vreodata. Ajung sa aiba incredere in ei si unii in altii. Ridica asteptarile fiecarui membru al echipei. Aduc echipa la un nivel mai ridicat la care nu s-a mai aflat niciodata pana acum. Cheia este sa lucreze cu oamenii si sa scoata la iveala ce au mai bun in ei.

“Nimeni nu poate fi o echipa intreaga. Avem nevoie unii de altii Ai nevoie de cineva si cineva are nevoie de tine. Nu suntem insule izolate. Pentru a face ca acest lucru pe care il numim viata sa functioneze trebuie sa contam unii pe ceilalti si sa oferim sprijin. Sa apelam la ceilalti si sa raspundem si noi nevoilor lor. Sa dam si sa luam. Sa marturisim si sa iertam. Sa intindem mana, sa imbratisam, sa avem incredere… Deoarece nici unul dintre noi nu este intrutotul o persoana experta, independenta, suficienta-siesi, super-capabila, atotputernica, ar trebui sa incetam sa mai actionam ca si cum am fi.” Chuck Swindoll

Ganditi-va la cel mai mare vis al vietii dvs si intrebati-va:

E mai mare decat pot eu realiza?

Dupa realizarea lui, beneficiaza si altii in afara de mine?

Merita sa imi dedic o parte a vietii?

Daca raspunsul dvs la toate aceste intrebari este da, ganditi-va ce fel de oameni ar trebui sa vi se alature pentru a realiza visul dvs. Intocmiti o lista cu oamenii care vi se par potriviti si care ar dori sa vi se alature. Apoi invitati-i sa va insoteasca in calatoria dvs si cautati in permanenta si alti oameni care ar dori sa beneficieze de avantajul de a face parte dintr-o echipa.

Incepeti sa formati mentalitatea de echipa si la ceilalti exemplificand dvs insiva disponibilitatea de a munci in folosul imaginii de ansamblu si nu in folosul dvs. Motivati-i pe oameni pictand imaginea de ansamblu.Laudati jocul echipei in mod public si recompensati-i pe cei care se sacrifica pentru binele echipei.

Cunoasteti echipa, situatia si jucatorii – pentru a va imbunatati abilitatile de plasare. Pentru a-i ajuta pe oameni sa isi atinga potentialul si pentru a creste la maximum eficienta lor, indepartati-i din zona lor de confort, insa niciodata din zona lor de talent. Indepartarea oamenilor din zonele de talent duce la frustrare, insa motivarea oamenilor pentru a parasi zonelor lor de confort duce la implinire.

Dezvolta-ti potentialul, dezvolta oamenii, adauga membri-cheie in echipa, fa schimbarile necesare pentru ca echipa de vis sa poata infrunta toate provocarile care ii vor iesi in cale.

Invatati sa va aliati cu colegii dvs de echipa. Nu puteti face singur fata unei provocari majore.

“Pe un munte imens, nu poti sa iti parasesti camarazii si sa te indrepti singur catre varf.” Tenzing Norgay

Indiferent de tipul situatiei cu care va confruntati, nu uitati ca responsabilitatile dvs fata de oameni vin in ordinea urmatoare: responsabilitate fata de organizatie, fata de echipa, apoi fata de individ. Pe ultimul plan urmeaza interesele proprii si propria bunastare.

In cazul in care conduceti o echipa, aveti nevoie de catalizatori care sa jute echipa sa isi atinga potentialul maxim. Incepeti identificarea si angajarea oamenilor care pun actiunea pe primul plan. (Trasaturile unui catalizator: intuitie, capacitate de comunicare, pasiune, talent, creativitate, initiativa, responsabilitate, generozitate, influenta)

Cum cautam catalizatorii pentru echipa actuala:

catalizatorii simt anumite lucruri pe care ceilalti nu le simt: pot recunoaste un punct slab la un rival, pot fi capabili sa faca un pas intuitiv care transforma un dezavantaj intr-un avantaj, pot fi capabili sa foloseasca tot ce considera necesar pentru a ajuta echipa sa reuseasca;

catalizatorii spun anumite lucruri pe care ceilalti membri ai echipei nu le spun pentru a pune echipa in miscare (inspira, stimuleaza alti membri ai echipei);

catalizatorii sunt pasionati de ceea ce fac si vor sa imparta aceasta pasiune cu colegii de echipa (au un entuziasm contagios);

catalizatorii sunt capabili sa faca ceea ce altii nu pot face deoarece talentul lor este la fel de puternic ca si pasiunea lor (Rareori oamenii pot deveni catalizatori in afara domeniului de competenta si talent. Nu poti da ceea ce nu ai.);

catalizatorii se gandesc la lucruri la care altii nu se gandesc, sunt in permanenta in cautarea unor moduri noi si inovatoare de a face lucrurile (sunt creativi);

catalizatorii iau initiativa si pun echipa in miscare pe masura ce se pun ei insisi in miscare;

catalizatorii isi asuma responsabilitate apentru lucrurile pe care le pun in miscare;

catalizatorii ofera lucruri pe care ceilalti nu le ofera (sunt generosi);

catalizatorii sunt capabili sa conduca echipele intr-un mod in care altii nu sunt capabili sa o faca ( au influenta).

“Fara indoiala comunicarea viziunii si atmosfera din jurul viziunii au fost si continua sa fie pe departe cea mai grea sarcina cu care ne confruntam.” Jack Welch (director general al General Electric)

Lista de verificare – fiecare mesaj prin care este transmisa viziunea are:

claritate (transmite ceea ce oamenii trebuie sa stie si ceea ce vreau eu ca ei sa faca),

coerenta (alatura trecutul, prezentul si viitorul),

scop (aduce directie viziunii),

obiective (aduce tinte viziunii),

sinceritate (ofera integritate viziunii si credibilitate celui care a creat viziunea),

povestiri (integreaza viziunea si creeaza legaturi),

provocare (aduce extinderea viziunii),

pasiune (aduce energie viziuninii),

exemplificare (aduce raspundere viziunii),

strategie (aduce proces viziunii).

Spuneti cu exactitate membrilor echipei ce asteptari aveti de la fiecare in parte. Oferiti-le ocazia de a se schimba celor care au atitudini gresite. Daca nu se schimba indepartati-i din echipa, deoarece atitudinile gresite ruineaza echipa.

Dezvoltati un sentiment de mandrie in randul membrilor grupului.

Convingeti-va membrii grupului ca ei sunt cei mai buni. Recunoasteti-le meritele ori de cate ori este posibil.

Incurajati folosirea moto-urilor, a numelor, simbolurilor si sloganelor organizationale.

Stabiliti valoarea grupului dvs examinand si promovand istoria si valorile sale.

Concentrati-va asupra obiectivului comun.

Incurajati-va oamenii sa participe la activitati comune in afara serviciului.

Aratati echipei ca sunteti dispus sa:

– faceti sacrificii financiare spre binele echipei;

– va perfectionati de dragul echipei;

– oferiti autoritate altor in folosul echipei;

– dispus sa luati decizii dificile in folosul echipei.

Dupa ce ati exemplificat dorinta de a plati pretul pentru cresterea potentialului echipei, aveti credibilitatea de a le cere si altora sa faca acelasi lucru, aratand motivul si modul in care sa faca. Apoi laudati-le sacrificiile in fata colegilor de echipa.

Asigurati-va ca membrii echipei fac in permanenta evaluari, modificari si iau decizii cat mai repede. Evaluati consecventa si eficienta cu care consultati tabela de marcaj. Creati un sistem care sa va ajute sau care sa permita liderilor din echipa dvs sa imparta aceasta responsabilitate.

Aveti grija ca jucatorii care intra in echipa sa fie mai buni decat cei care pleaca.

Fiecare echipa are trei grupuri de jucatori:

– jucatorii de teren –influenteaza direct cursul organizatiei;

– jucatorii de rezerva – adauga indirect valoare organizatiei sau sustin jucatorii de teren;

– membrii cercului intern – grup central de jucatori de teren fara de care echipa s-ar dezmembra. Asigurati-va ca fiecare grup se perfectioneaza in permanenta in asa fel incat jucatorii de rezeva sa fie capabili sa treaca la un nivel superior devenind jucatori de teren, iar jucatorii de teren sa fie capabili sa devina membri ai cercului intern.

Cunoasteti valorile pe care echipa ar trebui sa le imbratiseze.

Traiti conform acestor valori.

Comunicati echipei care sunt valorile.

Acceptati aceste valori, aliniindu-va comportamentul cu cel al colegilor de echipa.

Ca lider al unei organizatii, dvs sunteti cel care da tonul comunicarii, asa ca fiti consecvent, clar, politicos, invatati sa ascultati si lucrati pentru a deveni o persoana cu abilitati de comunicare mai bune. Altfel nu veti mai “auzi” ceea ce nu se spune, membrii echipei nu vor mai comunica iar indiferenta lor se va raspandi si catre alte zone.

Liderii sunt cei care ofera un imbold. Duc gandirea colegilor de echipa dincolo de granitele creativitatii. Sporesc randamentul celorlalti, ii fac mai buni decat au fost vreodata. Ajung sa aiba incredere in ei si unii in altii. Ridica asteptarile fiecarui membru al echipei. Aduc echipa la un nivel mai ridicat la care nu s-a mai aflat niciodata pana acum. Cheia este sa lucreze cu oamenii si sa scoata la iveala ce au mai bun in ei.

Liderii transfera responsabilitatea unei sarcini celor care executa aceasta sarcina.

Liderii creaza un mediu in care fiecare membru al echipei doreste sa fie responsabil.

Liderii urmaresc dezvoltarea capacitatilor personale.

Liderii invata repede si incurajeaza si pe altii sa invete repede. Mai intai exemplifica, apoi conduc.

Toata lumea este importanta insa nu toata lumea este egala.

Atrageti cei mai buni lideri – oameni ale caror talente si potential sunt mai mari decat ale dvs. Cu cat conducerea echipei este mai puternica, cu atat potentialul echipei de a avea succes este mai mare.

Cel care strange fonduri stie ca in imprejurarile potrivite, oamenilor le place sa ofere. Profesorul stie ca in imprejurarile potrivite, elevilor le place sa-si dezvolte potentialul. Liderul stie ca in imprejurarile potrivite oamenilor le place sa se supuna. Antrenorul stie ca in imprejurarile potrivite, jucatorii sunt capabili sa castige.

Moralul ridicat este unul din aspectele esentiale pentru crearea imprejurarilor potrivite pentru ca echipa sa joace la cel mai inalt nivel. De aceea e bine sa-i ajutati pe oamenii pe care-i conduceti sa isi dezvolte moralul si avantul pentru a crea o echipa de succes.

Atunci cand moralul e distrus, liderul trebuie sa faca totul – investigheaza situatia, promoveaza increderea, creeaza energie si comunica speranta.

Atunci cand moralul este scazut, liderul trebuie sa faca lucruri productive – da dovada de un comportament care va primi o reactie rapida, dezvolta relatiile cu oamenii cu potential, identifica victorii marunte si se adreseaza colegilor de echipa prin intermediul lor, comunica viziunea.

Atunci cand moralul este moderat, liderul trebuie sa faca lucruri dificile – sa efectueze schimbari care fac ca echipa sa fie mai buna, sa primeasca acceptul membrilor echipei, sa comunice angajamentul, dezvolta membrii si ii pregateste pentru succes.

Atunci cand moralul este ridicat, liderul trebuie sa faca putine lucruri – mentine echipa concentrata pe drumul cel bun, comunica succesul, indeparteaza lucrurile carepot distruge moralul, permite altor lideri sa conduca.

Institutionalizati investitiile si integrati-le in cultura organizatiei. Incurajati dezvoltarea. Puneti deoparte timp si bani pentru investitiile in echipa. Asumati-va responsabilitatea pentru a investi in liderii de baza. Cu cat aveti mai multi lideri in interiorul echipei si cu cat acestia se vor dezvolta mai mult, cu atat mai mari vor fi beneficiile.

Aici si aici gasiti alte idei legate de lidership si lideri. Si daca vreti sa testati toate aceste concepte  va provoc sa va formati o echipa eficienta in cadrul afacerii Amway care va poate aduce un venit suplimentar precum si alte beneficii. Aveti aici alte detalii despre ce presupune aceasta afacere unica.

Daca doriti sa fiti la curent cu noutatile de pe blogul comdent.ro, puteti da Like paginii de Facebook sau va puteti abona la Newsletter.

Spor la aplicat si ne vom intalni cu ocazia urmatorului articol sau pe pagina de facebook.

Cum sa devii un lider de echipa mai bun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

E mai bine sa previi decat sa tratezi!
Aboneaza-te la newsletter si descarca e-bookul gratuit: Zambeste pentru succes